fredag 9 oktober 2015

Birger på äventyr

Nu ska jag ut och resa på egen hand.
Det ska bli spännande. Jag och klassen vet vart jag ska skickas.
Jag tror att jag ska åka buss och tåg.
Jag hör av mig när jag kommer fram.
Hälsningar Birger

1. Mobackenskolan klass 321 oktober 2015 kl. 10:11

Hej alla barn i 3a i Bälinge!
    Det här är Birger som skriver till er. Jag är på Mobackenskolan i Skellefteå och hälsar på. Igår, måndag, var det en vanlig skoldag men det var inte en vanlig dag.... det var Leos födelsedag! Jag fick följa med hem till Leo på födelsedagskalas. Jag fick vara med på födelsedagsfikat. Bullen var det godaste! Lite tråkigt var det att jag inte fick vara med när Leo öppnade paketen. Jag älskar att prassla med papperet. Det var kul att träffa Mattias, Leos kusin. Han verkar snäll.
    Idag är jag med barnen i skolan och ikväll ska jag få följa Signe på hennes dans.
    Hälsningar från Birger och trean på Mobackenskolan! :)

2. Mobackenskolan klass 322 oktober 2015 kl. 03:54

Nu har jag varit hemma hos Signe! Tyvärr blev dansen inställd. Men jag fick vara med när Signe spelade cello istället. Hon spelade så fint! Jag fick sitta på hennes skrivbord. Senare på kvällen blev det spännande. Då gjorde Signe och hennes lillasyster en film på iMovie. Det var en film om instrument!
    Hälsningar Birger

3. Mobackenskolan klass 322 oktober 2015 kl. 04:25

Igår, onsdag, var det dags för utflykt. Klassen håller nu på med ett arbetsområde om Skellefteå och på utflykten skulle de titta närmare på några platser. Först besökte vi Landskyrkan. Det är Sveriges största landskyrka. År 1681 bestämdes det att alla som bodde närmare kyrkan än 1 mil skulle komma till kyrkan varje söndag. De som bodde 2 mil bort skulle komma varannan söndag. De som hade långt att åka fick övernatta i kyrkstugorna som nu kallas Bonnstan. Bonnstan finns bevarad och nu finns 392 kammare kvar.
    Sen besöktes Lejonströmsbron som byggdes 1737 och är Sveriges äldsta och längsta svängda träbro. Vid den bron finns det två lador som har skotthål i väggen från Finska kriget och slaget vid Skellefteå i maj 1809.
    Oj, så mycket jag har lärt mig!
    Kramar från Birger

4. Mobackenskolan klass 323 oktober 2015 kl. 01:49

Hej igen!
    I onsdags fick jag följa med Elina hem. På kvällen följde jag med henne till klättringen. Och kan ni tänka er, jag fick klättra på klätterväggen. Det var både roligt och läskigt. Klättring är ganska jobbigt för ben och armar. Elina tycker att jag var väldigt duktig på att klättra. Men Elina klättrade ännu högre. Hon var så högt upp jag inte vågade titta.
    Hälsningar från Birger! :)

5. Mobackenskolan klass 323 oktober 2015 kl. 01:57

Igår fick jag följa Måns hem. Vi åkte för att handla Halloweendräkt. Tyvärr hittade inte Måns någon bra. Dessutom fanns det massor av godis där som vi blev frestade av. Det fanns godismaskar och godisögon. Läskigt goda såg de ut! Sen for vi på ica maxi och där fick vi i alla fall en korv med bröd.
    Måns har sålt jultidningar. Jag fick vara med när han öppnade kartongen med alla jultidningar. Det fanns saker i kartongen som var till Måns också och de grävde vi fram så fort vi bara kunde. Allra roligast var att montera ihop glassmaskinen. Jag fick stanna hemma och bygga lego när Måns och hans lillasyster cyklade iväg och lämnade tidningar till de som köpt.
    Innan vi somnade på kvällen såg vi på film! Det var mysigt hemma hos Måns.